Szerintem nincs minta vagy recept, de a következő példa nem tűnik rossznak...
Alternatív Közgazdaságtani Gimnázium,
avagy az iskola, amely az ebihalak pártján van
Adjunk talán magyarázatot az első látásra értelmetlennek tűnő alcímre:
Az alcím az AKG pedagógiai programjának címe ("Mi az ebihalak pártján vagyunk") kissé eltorzított változatban. Az AKG pedagógiai programjának mottója az alábbi idézet:
"Egy gyerek önmagában véve nem valami tökéletlen lény, nem félig kész felnőtt, hanem önállósággal rendelkező egyén. Egy ebihal elégséges önmagának, s működése éppen olyan tökéletes mint a békáé; nem tökéletlen, nem elégtelenül működő béka tehát...!
Ha a gyermek "önálló" lény teljes létező saját élettel, sajátos szükségletekkel rendelkező valaki, akkor ebből arra következtethetünk, hogy a nevelés - a gyermek szempontjából - nem az életre való felkészítés, hanem maga az élet."
(Claparede)
A fenti idézet tükrében talán már érthetőbb, hogy mire utal a cím. Kiegészítésképp hadd idézzük az iskola pedagógiai programjának néhány sorát: "(...)önmagában való célként határoztuk meg, hogy a tanulók boldog, kiegyensúlyozott életet élhessenek iskolánkban. Legfontosabb alapelvünk, hogy a gyerek nem az életre készül, hanem él."
Az AKG filozófiája tehát az, hogy az iskola feladata nem (vagy nem csak) az, hogy a gyereket az életre felkészítse, hogy a jelent egy távoli cél elérésének szolgálatába állítsa.
Ez a felfogás késztette az iskola alapítóit 1988-ban ('89-ben vagy '90-ben), hogy új iskolát hozzanak létre.
Ez a felfogás ugyanis egy teljesen más jellegű iskolát feltételez, mint amit a "hagyományos" gimnáziumoknál megszokhattunk.
Ezzel el is érkeztünk oda, hogy mitől is más az AKG mint a tradicionális iskolák, miért van minden másképpen, mint egy "normális" gimnáziumban.
Kezdjük azzal, ami az első pillantásra a diákoknak leginkább a szülőknek pedig legkevésbé tetszik.
Az AKG-ban nincsen ellenőrző, nincs házirend, nincs intő, nincs "igazgatói".
Az AKG pedagógusai úgy gondolják, hogy a gyerek problémáit a gyereknek, a szülőknek és az iskolának közösen kell megoldaniuk, ezért a fent említett "fenyítő eszközök" helyett a személyes megbeszéléseket részesítik előnyben. Az ellenőrző hiánya természetesen nem azt jelenti, hogy a gyerekek teljesítményét nem értékelik.
Erre a célra az "értékelő" szolgál, ebben minden félévben minden tantárgyból külön szöveges értékelőt kapnak a gyerekek.
A patrónusi rendszer is a személyességet hivatott elősegíteni. Ez azt jelenti, hogy a diákoknak nem osztályfőnökük van, hanem az osztálytól, tanulócsoportoktól független patrónusuk. A patrónust a gyerekek maguk választják, és egy-egy patrónusi csoportban körülbelül tíz gyerek van. Az iskola hat éve alatt elsősorban a patrónus tartja a kapcsolatot a szülővel, a gyerek hozzá fordulhat problémáival, ő segít a gyereknek a mindennapi iskolai ügyekben.
A tanítás rendszere is némiképp eltér a hagyományostól. A kötelező tantárgyakat az első négy évben blokkokban, úgynevezett epochákban tanulják a diákok. Egy-egy epocha alatt minden nap egy kilencvenperces óra van az adott tantárgyból. További sajátossága az iskolának, hogy rengeteg a választási lehetőség, és minél idősebb valaki annál több. Szó van itt nyelvtanulásról, különböző művészeti tevékenységekről, szakkörökről, sportokról, egyes tantárgyak emelt szintű képzésről...
E cikk kereteit meghaladja a teljes pedagógiai program és az oktatás rendszerének bemutatása.
Reméljük azonban, hogy sikerült egy képet adnunk az iskoláról, ami az ebihalak pártján van.
A cikk teljes egészében a Sulineten található meg...
Bővebb információ az iskola honlapján: www.akg.hu
Utolsó kommentek