A tanulás tanítása és tanulása

Nem tudunk vagy nem akarunk tanulni?
A tudás értéke Magyarországon
Az oktatási rendszer hibái
Helyünk az európai oktatásban
Mit kell tenni a változás érdekében?
Tanulási módszerek: tanuljunk meg tanulni!
Motiváció az oktatásban és tanításban...
A tanulás módszertana
Téves tanulási szokások
Helyes tanulási szokások
Hozzáállások a tanuláshoz
Eredményes tanulás
Eredményes tanítás
Oktatási rendszer hibái

Szavazás

Már megint szavazás

Utolsó kommentek

  • eaposztrof: en tanultam magyarorszagon is es mas orszagokban is. hatalmas kulonbsegek vannak eppugy az pedagog... (2008.10.23. 18:51) Tudunk-e tanulni?
  • jános: Csak manipuláció az az állítás, miszerint nem hatékony a magyar oktatás. (Az elhíresült PISA-jelen... (2008.10.06. 06:09) Tudunk-e tanulni?
  • Laci: Én tudom, miről van, szó, és Te tudod-e? (2008.07.27. 12:16) Iskolakezdési előkészületek
  • Cigiző: www.periodicvideos.com/ (2008.07.21. 15:29) Komoly változások!
  • Ányó: Szembesülök a helyzettel nap mint nap. Lányom 8 osztályosban hetedikes.Már emlegették 4-5 o.társán... (2008.01.17. 13:39) Iskolai oktatás
  • Utolsó 20

Akkor hogyan tanítsunk, tanuljunk?

2008.01.19. 13:09 :: tanulastanitas

Szerintem nincs minta vagy recept, de a következő példa nem tűnik rossznak...

Alternatív Közgazdaságtani Gimnázium,

avagy az iskola, amely az ebihalak pártján van

Adjunk talán magyarázatot az első látásra értelmetlennek tűnő alcímre:
Az alcím az AKG pedagógiai programjának címe ("Mi az ebihalak pártján vagyunk") kissé eltorzított változatban. Az AKG pedagógiai programjának mottója az alábbi idézet:

"Egy gyerek önmagában véve nem valami tökéletlen lény, nem félig kész felnőtt, hanem önállósággal rendelkező egyén. Egy ebihal elégséges önmagának, s működése éppen olyan tökéletes mint a békáé; nem tökéletlen, nem elégtelenül működő béka tehát...!
Ha a gyermek "önálló" lény teljes létező saját élettel, sajátos szükségletekkel rendelkező valaki, akkor ebből arra következtethetünk, hogy a nevelés - a gyermek szempontjából - nem az életre való felkészítés, hanem maga az élet.
"

(Claparede)

A fenti idézet tükrében talán már érthetőbb, hogy mire utal a cím. Kiegészítésképp hadd idézzük az iskola pedagógiai programjának néhány sorát: "(...)önmagában való célként határoztuk meg, hogy a tanulók boldog, kiegyensúlyozott életet élhessenek iskolánkban. Legfontosabb alapelvünk, hogy a gyerek nem az életre készül, hanem él."
Az AKG filozófiája tehát az, hogy az iskola feladata nem (vagy nem csak) az, hogy a gyereket az életre felkészítse, hogy a jelent egy távoli cél elérésének szolgálatába állítsa.
Ez a felfogás késztette az iskola alapítóit 1988-ban ('89-ben vagy '90-ben), hogy új iskolát hozzanak létre.
Ez a felfogás ugyanis egy teljesen más jellegű iskolát feltételez, mint amit a "hagyományos" gimnáziumoknál megszokhattunk.

Ezzel el is érkeztünk oda, hogy mitől is más az AKG mint a tradicionális iskolák, miért van minden másképpen, mint egy "normális" gimnáziumban.

Kezdjük azzal, ami az első pillantásra a diákoknak leginkább a szülőknek pedig legkevésbé tetszik.

Az AKG-ban nincsen ellenőrző, nincs házirend, nincs intő, nincs "igazgatói".
Az AKG pedagógusai úgy gondolják, hogy a gyerek problémáit a gyereknek, a szülőknek és az iskolának közösen kell megoldaniuk, ezért a fent említett "fenyítő eszközök" helyett a személyes megbeszéléseket részesítik előnyben. Az ellenőrző hiánya természetesen nem azt jelenti, hogy a gyerekek teljesítményét nem értékelik.
Erre a célra az "értékelő" szolgál, ebben minden félévben minden tantárgyból külön szöveges értékelőt kapnak a gyerekek.
A patrónusi rendszer is a személyességet hivatott elősegíteni. Ez azt jelenti, hogy a diákoknak nem osztályfőnökük van, hanem az osztálytól, tanulócsoportoktól független patrónusuk. A patrónust a gyerekek maguk választják, és egy-egy patrónusi csoportban körülbelül tíz gyerek van. Az iskola hat éve alatt elsősorban a patrónus tartja a kapcsolatot a szülővel, a gyerek hozzá fordulhat problémáival, ő segít a gyereknek a mindennapi iskolai ügyekben.

A tanítás rendszere is némiképp eltér a hagyományostól. A kötelező tantárgyakat az első négy évben blokkokban, úgynevezett epochákban tanulják a diákok. Egy-egy epocha alatt minden nap egy kilencvenperces óra van az adott tantárgyból. További sajátossága az iskolának, hogy rengeteg a választási lehetőség, és minél idősebb valaki annál több. Szó van itt nyelvtanulásról, különböző művészeti tevékenységekről, szakkörökről, sportokról, egyes tantárgyak emelt szintű képzésről...

E cikk kereteit meghaladja a teljes pedagógiai program és az oktatás rendszerének bemutatása.
Reméljük azonban, hogy sikerült egy képet adnunk az iskoláról, ami az ebihalak pártján van.

A cikk teljes egészében a Sulineten található meg...
Bővebb információ az iskola honlapján: www.akg.hu

Vélemény?

Szólj hozzá! · 1 trackback

Címkék: gyermek iskola tanárok nevelés értékelés szülők osztályfőnök pedagógiai program életre készítés szöveges értékelés patrónus tantárgyak

A bejegyzés trackback címe:

https://tanulastanitas.blog.hu/api/trackback/id/tr90303209

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A patrónusi rendszer – csodás ötlet, recsegős megvalósítás 2010.11.17. 16:19:04

A patrónusi rendszer önmagában zseniális. Tényleg. Minden gyerek kap egy tanárt, aki a hét év során mecénása és különleges felnőtt-ismerőse, amolyan iskolai szülője lesz. Fantasztikus ötlet, olyannyira, hogy már csak elrontani lehet. Kezdjük az elején...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.