A tanulás tanítása és tanulása

Nem tudunk vagy nem akarunk tanulni?
A tudás értéke Magyarországon
Az oktatási rendszer hibái
Helyünk az európai oktatásban
Mit kell tenni a változás érdekében?
Tanulási módszerek: tanuljunk meg tanulni!
Motiváció az oktatásban és tanításban...
A tanulás módszertana
Téves tanulási szokások
Helyes tanulási szokások
Hozzáállások a tanuláshoz
Eredményes tanulás
Eredményes tanítás
Oktatási rendszer hibái

Szavazás

Már megint szavazás

Utolsó kommentek

  • eaposztrof: en tanultam magyarorszagon is es mas orszagokban is. hatalmas kulonbsegek vannak eppugy az pedagog... (2008.10.23. 18:51) Tudunk-e tanulni?
  • jános: Csak manipuláció az az állítás, miszerint nem hatékony a magyar oktatás. (Az elhíresült PISA-jelen... (2008.10.06. 06:09) Tudunk-e tanulni?
  • Laci: Én tudom, miről van, szó, és Te tudod-e? (2008.07.27. 12:16) Iskolakezdési előkészületek
  • Cigiző: www.periodicvideos.com/ (2008.07.21. 15:29) Komoly változások!
  • Ányó: Szembesülök a helyzettel nap mint nap. Lányom 8 osztályosban hetedikes.Már emlegették 4-5 o.társán... (2008.01.17. 13:39) Iskolai oktatás
  • Utolsó 20

Oktatási Reform a Fejekben és Fórum

2008.08.01. 08:56 :: tanulastanitas

Elindult az

Oktatási Reform a Fejekben

kezdeményezés!

 

Kinek szól?

 

Pedagógusoknak, akik tenni szeretnének valamit azért, hogy:

  • a jelenlegi oktatási rendszer helyett egy sokkal gyermekközpontúbb, tanulás- és tudásközpontúbb oktatási rendszert hozzunk létre Magyarországon!
  • a pedagógusok megkapják a megfelelő erkölcsi és anyagi elismertséget az országban
  • az elavult oktatási elvek és pedagógia módszerek helyett azokat alkalmazzuk, amelyekkel sokkal jobb eredményeket érhetnek el tanulóink a pisai felméréseken
  • akik a tanulás és a tudás olyan értékké váljon, ami mindenki számára szükséges!

Ha Te is ilyen pedagógus vagy, akkor látogass el a

honlapomra,

ahol részletesebben megismerheted ezt a törekvést, 

regisztrálj,

hogy részt vehess a zárt fórumon,

amelynek az a feladata,

hogy közösen tegyünk azért,

hogy a fent célok megvalósulhassanak!

 

Szólj hozzá!

Címkék: oktatás tanulás reform diák tanár rendszer tanítás tanuló pedagógia pedagógus

Iskolakezdési előkészületek

2008.07.27. 11:42 :: tanulastanitas

Közeleg szeptember!

 

Kedves pedagógus kollégám!

 

Szeretnél a következő tanévtől


50 órával többet pihenni vagy


szeretteiddel tölteni ahelyett,


hogy feladatlapkészítéssel


töltöd a drága idődet?

 

Ha a válaszod igen, látogass el a honlapomra, ahol erről többet megtudhatsz, ezenkívül indítottam egy zárt fórumot azok számára, akiknak szívügyük az oktatás, szavazhatsz néhány igen érdekes kérdésben, vagy hozzászólhatsz a blogbejegyzéseimhez is...

Nagy öröm számomra az, hogy, amint látod is, a blog 3-as PR-t kapott, és már az új honlapom is PR 1 lett...

 

1 komment

Címkék: oktatás fórum szavazás pihenés feladatlap szeptember pedagógus

Komoly változások!

2008.07.09. 07:55 :: tanulastanitas

Hosszú kihagyás után új koncepcióval jelentkezem...

 

Újdonság!

Megjelentek az első termékeink iskoláknak és tanároknak!
 

Kedves kollégák!
 

Takarítsatok meg magatoknak kb évi 50 órát, amit feladatlapkészítéssel töltetek!

 

Mától megrendelhetőek feladatlapkészítő programjaim CD-n, illetve letölthetőek...

5 perc alatt bármilyen feladatlapot szuper minőségben tudtok velük elkészíteni!

(bővebben a honlapom címlapján)

Egyenlőre 4 tantárgyból készültek el a programok:

  • matematika
  • fizika
  • kémia
  • biológia

A megrendelési űrlap fent van a honlapon!

 

 

1 komment

Címkék: cd biológia iskola koncepció tanár matematika fizika kémia feladatlap kolléga oktatóprogram

Akkor hogyan tanítsunk, tanuljunk?

2008.01.19. 13:09 :: tanulastanitas

Szerintem nincs minta vagy recept, de a következő példa nem tűnik rossznak...

Alternatív Közgazdaságtani Gimnázium,

avagy az iskola, amely az ebihalak pártján van

Adjunk talán magyarázatot az első látásra értelmetlennek tűnő alcímre:
Az alcím az AKG pedagógiai programjának címe ("Mi az ebihalak pártján vagyunk") kissé eltorzított változatban. Az AKG pedagógiai programjának mottója az alábbi idézet:

"Egy gyerek önmagában véve nem valami tökéletlen lény, nem félig kész felnőtt, hanem önállósággal rendelkező egyén. Egy ebihal elégséges önmagának, s működése éppen olyan tökéletes mint a békáé; nem tökéletlen, nem elégtelenül működő béka tehát...!
Ha a gyermek "önálló" lény teljes létező saját élettel, sajátos szükségletekkel rendelkező valaki, akkor ebből arra következtethetünk, hogy a nevelés - a gyermek szempontjából - nem az életre való felkészítés, hanem maga az élet.
"

(Claparede)

A fenti idézet tükrében talán már érthetőbb, hogy mire utal a cím. Kiegészítésképp hadd idézzük az iskola pedagógiai programjának néhány sorát: "(...)önmagában való célként határoztuk meg, hogy a tanulók boldog, kiegyensúlyozott életet élhessenek iskolánkban. Legfontosabb alapelvünk, hogy a gyerek nem az életre készül, hanem él."
Az AKG filozófiája tehát az, hogy az iskola feladata nem (vagy nem csak) az, hogy a gyereket az életre felkészítse, hogy a jelent egy távoli cél elérésének szolgálatába állítsa.
Ez a felfogás késztette az iskola alapítóit 1988-ban ('89-ben vagy '90-ben), hogy új iskolát hozzanak létre.
Ez a felfogás ugyanis egy teljesen más jellegű iskolát feltételez, mint amit a "hagyományos" gimnáziumoknál megszokhattunk.

Ezzel el is érkeztünk oda, hogy mitől is más az AKG mint a tradicionális iskolák, miért van minden másképpen, mint egy "normális" gimnáziumban.

Kezdjük azzal, ami az első pillantásra a diákoknak leginkább a szülőknek pedig legkevésbé tetszik.

Az AKG-ban nincsen ellenőrző, nincs házirend, nincs intő, nincs "igazgatói".
Az AKG pedagógusai úgy gondolják, hogy a gyerek problémáit a gyereknek, a szülőknek és az iskolának közösen kell megoldaniuk, ezért a fent említett "fenyítő eszközök" helyett a személyes megbeszéléseket részesítik előnyben. Az ellenőrző hiánya természetesen nem azt jelenti, hogy a gyerekek teljesítményét nem értékelik.
Erre a célra az "értékelő" szolgál, ebben minden félévben minden tantárgyból külön szöveges értékelőt kapnak a gyerekek.
A patrónusi rendszer is a személyességet hivatott elősegíteni. Ez azt jelenti, hogy a diákoknak nem osztályfőnökük van, hanem az osztálytól, tanulócsoportoktól független patrónusuk. A patrónust a gyerekek maguk választják, és egy-egy patrónusi csoportban körülbelül tíz gyerek van. Az iskola hat éve alatt elsősorban a patrónus tartja a kapcsolatot a szülővel, a gyerek hozzá fordulhat problémáival, ő segít a gyereknek a mindennapi iskolai ügyekben.

A tanítás rendszere is némiképp eltér a hagyományostól. A kötelező tantárgyakat az első négy évben blokkokban, úgynevezett epochákban tanulják a diákok. Egy-egy epocha alatt minden nap egy kilencvenperces óra van az adott tantárgyból. További sajátossága az iskolának, hogy rengeteg a választási lehetőség, és minél idősebb valaki annál több. Szó van itt nyelvtanulásról, különböző művészeti tevékenységekről, szakkörökről, sportokról, egyes tantárgyak emelt szintű képzésről...

E cikk kereteit meghaladja a teljes pedagógiai program és az oktatás rendszerének bemutatása.
Reméljük azonban, hogy sikerült egy képet adnunk az iskoláról, ami az ebihalak pártján van.

A cikk teljes egészében a Sulineten található meg...
Bővebb információ az iskola honlapján: www.akg.hu

Vélemény?

Szólj hozzá! · 1 trackback

Címkék: gyermek iskola tanárok nevelés értékelés szülők osztályfőnök pedagógiai program életre készítés szöveges értékelés patrónus tantárgyak

Mi az alapfeltétele a hatékony tanításnak (tanulásnak)?

2007.12.06. 09:31 :: tanulastanitas

Amint az előző bejegyzésmben ígértem, nekikezdek...
Majd kiderül, lesz-e értelme, visszhangja...

Ha tanítási-tanulási folyamatról beszélünk, ennek van egy nagyon fontos feltétele, ami nélkül ez a folyamat nem is létezik:

A TANULÓ
(aki tanulni szeretne valamit - szeretne, és nem azért "tanul", mert muszáj!)
kompetens TANÍTÓjának ismeri el a tanító személyt, aki lehet akár tanár is :)
Ha ez a feltétel nincs meg, szinte nincs is értelme elkezdeni a tanítást...

Akkor mi a teendő ilyenkor?
  • el kell érni ezt az állapotot, a tanár és a tanuló beszélgessenek, találjanak közös témákat, közös érdeklődési területeket, mindaddig, amíg a tanár nem éri el, hogy kompetens tanítója legyen a tanulónak!
  • ha ezt nem tudják elérni, nem sok értelme lesz a további együttműködésnek, illetve olyan lesz az eredmény, az együttműködés, amit én nem neveznék hatékonynak, hasznosnak...
 Neked mi a véleményed?

A következő bejegyzésem témája ez az ismerkedés, közös nyelv megtalálása, a motiváció lesz, és megemlítek majd néhány módszert, hogyan kivitelezhető ez a gyakorlatban..

Szólj hozzá!

Címkék: együttműködés motiváció tanár kompetencia tanuló tanító tanítás tanulás

Fontos-e hogy tudjunk hatékonyan tanulni?

2007.10.30. 13:34 :: tanulastanitas

Naná!

Mert különben kialakul a "művelt bunkó értelmiségi", aki megtanul nagyon sok tényt, adatot, információt, csak épp világos gondolkodásmódja, kialakult, végiggondolt világnézete nem lesz, nem kerülnek a helyükre a gondolatok, üres, szajkózott, elcsépelt dogmák maradnak...

Csak azt nem tudom eldönteni, mi a rosszabb:
  • ha egy értelmes, gondolkodó ember műveletlen marad, mert úgy  érzi (sajnos, sokszor  joggal!),  hogy a tudásnak, tanulásnak nincs értéke, és  más értékrend alapján próbál boldogulni vagy
  • ha a tanulást, tudást értékelő ember rosszul, rendszertelenül tanul meg dolgokat, ezáltal vagy gyorsan elfelejti, amit megtanult, vagy rendszertelenül, értelmetlenül foglalják a helyet a "memóriájában az információk"?
 Neked mi a véleményed?

A következő bejegyzéseimtől indul majd az a része a blogomnak, ami a valódi célom volt, de sokáig halogattam, mert nem tudtam eldönteni, érdemes-e róla egyáltalán komolyan beszélni, de a látogatottság arra ösztökél, hogy érdemes, mert sok hasznos, érdemi látogató olvasta a blogomat...
Ezután kérnék majd mindenkit, akinek érdemben véleménye van a bejegyzéseimről, a felmerülő témákról, hogy bátran szóljon hozzá, keressen meg e-mail-ben is, lehet ez akár egy gyümölcsöző együttműködés kezdete is...

5 komment

Címkék: együttműködés tanulás pénz műveltség szokás fizetés érték dogma módszer tanulás tanítás hatékony tanulás

A mechanikus (memorizáló) tanulásról

2007.10.20. 17:26 :: tanulastanitas

Megjegyzed vagy megtanulod?
- Teljesen mindegy! - mondja a tanuló - így is, úgy is ugyanazt a jegyet kapom rá!...

És így megtanulják minta alapján, mechanikusan megoldani a feladatokat, de nem értik a lényeget...
Egy idő után elfelejtik, és ha újra találkoznak vele, fogalmuk sincs, miről van szó, mert sohasem értették....
 

Teljesen mindegy - mondja a tanár - felelt (megírta a dolgozatot), és így már értékelhető...
És mindenki tévúton jár!

Elmagyarázom egy példán: általános iskola 3. osztályában helyettesítettem matekot, amikor végeztünk a törzsanyaggal, egyre nehezebb, gondolkodásra késztetőbb feladatokat adtam a gyerekeknek: ahogyan ez logikus is, egyre kevesebb tanuló tudta követni...
De maradt négy-öt, aki végig...
Az egyikről kiderült, hogy 1. osztály óta 3-asa van matekból! Ő is, a tanító nénije is meg voltak arról győződve, hogy ő közepes matekos!
No comment! Ezért (is) tartom rossznak a magyar oktatási rendszert!

  • Senkit sem a tudás, a tehetség felfedezése érdekel, a teljesítmény számít...
  • Teljesen mindegy, hogy egy tehetséges gyerek, nem tanulva semmit produkálja, vagy egy közepes képességű, nagy erőfeszítés árán, fő az értékelés:

    3-as!


  • Szerintem középiskolában még nem az ismeretanyag átadása, és annak visszaadásának értékelése a cél, hanem egy adott terület gondolkodásmódjának megismertetése, a tanulók képességeinek felmérése, és a megfelelő területre irányítása!
  • Sok kolléga idejének és energiájának nagy részét arra fordítja, hogy eldöntse, megbukik-e valaki, 2-es vagy 3-as legyen, és nem akarják elfogadni, hogy azt, amit meg sem tanul valaki, fél év múlva úgyis elfelejti, innen kezdve nincs jelentősége, hogy kettese vagy hármasa volt-e a bizonyítványban...
    Viszont az, aki tehetséges, emiatt kevesebb figyelmet kapott, unatkozott, elkedvetlenedett!...
  • Sok  diák  rengeteg időt és  energiát pazarol arra, hogy  megfeleljen  olyan területeken is , amelyek nem érdeklik, nincs hozzájuk tehetsége, ahelyett, hogy sokkal többet foglalkozhatna azokkal a területekkel, amelyek érdeklik, amelyekhez van tehetsége!...

 

Fedezzük fel, kedves kollégák, melyik gyerek milyen területen tehetséges, és irányítsuk őket arrafelé, terheljük őket ezen a területen, és csökkentsük terheiket a mindenki (tanár, tanuló, szülő) számára kedvezőtlen területeken...
Beszéljünk ezekről a dolgokról többet, hogy tisztábban láthassunk!...

Tanulja (és ne csak megjegyezze, memorizálja, hogy utána elfelejthesse) mindenki nagyobb mértékben azt, amit szeret, amihez megvannak a képességei!

Neked mi a véleményed?

3 komment

Címkék: tanulás motiváció képesség tehetség értékeklés mechanikus tanulás képesség fejlesztés tehetség gondozás

Iskolai oktatás

2007.10.09. 09:03 :: tanulastanitas

Még a jó iskolákban is egyre nehezebb tanítani...














Miért?


  • A diákok hozzáállása 
    Minden gimnáziumi osztályba is bekerül 1-2 (5) olyan tanuló is, aki ilyen vagy olyan okból kifolyólag egyszerűen nem oda való
    ...
    Ezt látják a kiváló képességű diákok is, és (joggal!) így gondolkodnak:
    Ha Ő
     is megkapja a 2-es vagy 3-as jegyet, akkor én lábam lógatva is minimum 4-es leszek!...
  • A nem oda való diákok és szüleik ismerik a "tanulói és gyermekjogokat" (a kötelességeikkel bezzeg nem foglalkoznak!...), ezért  gyakorlatilag ezek a tanulók eltávolíthatatlanok...
    A tanár kompetenciája addig terjed, hogy ha biztosnak szeretné tudni  állását, amely időnként megalázó helyzetbe is tudja őt hozni, magában duzzog, a tanáriban dühöng vagy a családja nyugalmát teszi tönkre otthon iskolai dolgaival...
  • A tanárok kezében gyakorlatilag semmilyen eszköz nincs...
    Mert a szaktanárin csak röhögnak a diákok és szülők, buktatni nemigen ildomos, mert az rontja az iskola jó hírnevét, statisztikáját, és a következő évben jelentkezők száma is csökkenhet... (!!!???)
     
  • A tanárok anyagi és erkölcsi "megbecsülése" a kormányzattól kezdve a szülőkön át a tanulókig ...
    Köztudott, hogy csak az tud hatékonyan tanítani, akit a tanítvány tanítójának fogad el...
    A "csóró", "hülye" tanárnak megadatik legalább a lehetősége, hogy komolyan, hatékonyan taníthasson?
     
Neked mi a véleményed?

1 komment

Címkék: szülő diák tanár kompetencia tauló diák jogok kötelesség gyermek jogok megbecsülés

Kérdések az oktatási rendszerről...

2007.10.04. 20:22 :: tanulastanitas

Jó vagy rossz a magyar oktatási rendszer?

Ha rossz, mi az oka:

    - téves koncepció
    - rossz finanszírozás
    - képzetlen tanárok
    - rossz képességű tanulók?


Neked mi a véleményed?

Szólj hozzá!

Címkék: tanárok koncepció képzés diákok finanszírozás oktatási rendszer tanulók magyar oktatás

Kérdések a tanulásról...

2007.10.01. 08:42 :: tanulastanitas

Hogyan tanultok ti vagy gyermekeitek?
Mit tanultok szívesen
ti vagy gyermekeitek?
Miért nem tanultok?
Miért nem tanultok az iskolában, de tanultok, ha fizetni kell érte?


Neked mi a véleményed?

Szólj hozzá!

Címkék: tanulás pénz motiváció iskola tanulási módszerek

Válságban a magyar oktatás?!

2007.09.26. 09:48 :: tanulastanitas

Igen, az oktatás, az iskolarendszer komoly válságba kerültek az általános értékrend válságának következményeként...

Mi okozza ezt a válságot?

  • A tudás elértéktelenedése
    Mert csak az számít, elérik-e a megfelelő eredményt a  főiskolai vagy egyetemi továbbtanuláshoz -  ezt pedig egy jó képességű  gimnazista  az érettségi  előtt 2-3 heti tanulással játszva meg tudja tenni...

    Márpedig mindenkit felvesznek, mert ott meg a fejkvóta számít...
    És ezt a tanárok, a diákok és a szülők is tudják...
  • A tanárok maximális terhelése és nevetségesen alacsony bérezése...
    Kevés tanár képes maximumot nyújtani a tanításban, miközben egyéb, szerintem lényegtelen dologgal kénytelen foglalkozni (töméntelen adminisztráció, az oktatási eszközök hiányának pótlása, fegyelmi és egyéb konfliktusok rendezése, stb...)
    ANNYI PÉNZÉRT, amennyire Állam Bácsi érdemesnek tartja - Nyugat-Európában élő kollégáik azt hiszik, nem tudjuk a 100 és az 1000 közötti különbséget, ha elmondjuk nekik, hogy egy kezdő, egyetemet végzett tanár 300 (!!!) eurónak megfelelő forintot keres havonta...
  • A tanulók érdektelensége a tanulás iránt...
    Mert csak a pénz a fontos, a keresetek, fizetések pedig nem a tudás, hanem az adott munkahely függvényei - és ezt a tanulók is nagyon jól tudják.
Neked mi a véleményed?

13 komment

Címkék: oktatás tanulás pénz válság eredmény fizetés képesség tanítás iskolarendszer

Tudunk-e tanulni?

2007.09.26. 08:54 :: tanulastanitas

Nem, vagy csak nagyon kevesen!!!

Ezt bizonyítják a különböző felmérések...

Az értő olvasásban, problémamegoldó készségek területén Európában és világviszonylatban is a lista vége felé van az átlagos magyar diák... :(



Miért nem?...
 

Mert csak a "jegy", az osztályzat a fontos!...

  • A tanárok a jeggyel fegyelmeznek...
  • A szülőket csak a jegy érdekli: "Hányast kaptál" a matekdolgozatra?
  • Nem az a fontos: "Tudod-e, érted e az anyagot???!!!"A felvételire is csak a jegy számít...Teljesen mindegy, milyen módszerrel érik el a tanulók: puskázással, súgással, szülők írnak helyettük házi feldatot - nagy gáz, ha a magyartanár anyuka fogalmazása 3-as!!! :-), könyörgéssel, sírással ("Tanár úr, megölnek otthon, ha nem leszek legalább 4-es fizikából!")
  • Ezért sikkad el a tudás utáni vágy, az egészséges kíváncsiság, valódi motiváció csak ez az átkozott jegy!
  • Tökéletes példája a rosszul értelmezett teljesítményorientáltságnak azt hinni, hogy a jegy egyenlő a teljesítménnyel!...
  • Arról nem beszélve, hogy ahány iskola, annyi kritérium!... A magyarországi gimnazisták 30%-a kitűnő vagy jeles!... (A Gauss-eloszlás megcsúfolása!...) Ily módon teljesen értéket veszti a közepes vagy elégséges osztályzat...
  • Mindenki tovább akar tanulni, mert a diploma a fontos!... Így fogynak el szép lassan a jó szakmunkásaink, szakembereink...
  • Mivel mindenkinek diplomája lesz, a diploma értéke is kegyetlenül felhígul!
  • Jó ez nekünk, az országnak?
  • És tanulni már nem is kell (csak JÓ JEGYET, DIPLOMÁT szerezni...), ezért a diákok többségénél ki sem alakulnak tanulási szokások (rosszak sem, nemhogy jók!)...
 

Mert ma már sokkal több az információ, mint akár 20 évvel ezelőtt, amit már más módszerekkel kellene elsajátítani, amire sem az oktatási rendszer, sem a tanárok többsége nem készült fel, és a diákot sem tanítják meg rá (az más kérdés, hogy kinek van rá igénye!...)

  • Pedig léteznek erre már Magyarországon is jól kidolgozott módszerek!
  • Nem a reklám helye, de Oroszlány Péter lelkes munkája ezen a téren példaértékű.
    Az ő lektorálásában több szerző által szerkesztett cikksorozat az OKI honlapján is megtalálható...
    Akit érdekel, kattintson ide!


Mert a jó képességű gyerekek tanulás, komoly erőfeszítés nélkül is elérik a kívánt JÓ EREDMÉNYT, a közepesek és gyengébbek meg csak úgy elvannak...

 
Neked mi a véleményed?
 

6 komment

Címkék: tanulás motiváció tudás iskola diák felvételi diploma érettségi jegy gimnázium teljesítmény osztályzat