A tanulás tanítása és tanulása

Nem tudunk vagy nem akarunk tanulni?
A tudás értéke Magyarországon
Az oktatási rendszer hibái
Helyünk az európai oktatásban
Mit kell tenni a változás érdekében?
Tanulási módszerek: tanuljunk meg tanulni!
Motiváció az oktatásban és tanításban...
A tanulás módszertana
Téves tanulási szokások
Helyes tanulási szokások
Hozzáállások a tanuláshoz
Eredményes tanulás
Eredményes tanítás
Oktatási rendszer hibái

Szavazás

Már megint szavazás

Utolsó kommentek

  • eaposztrof: en tanultam magyarorszagon is es mas orszagokban is. hatalmas kulonbsegek vannak eppugy az pedagog... (2008.10.23. 18:51) Tudunk-e tanulni?
  • jános: Csak manipuláció az az állítás, miszerint nem hatékony a magyar oktatás. (Az elhíresült PISA-jelen... (2008.10.06. 06:09) Tudunk-e tanulni?
  • Laci: Én tudom, miről van, szó, és Te tudod-e? (2008.07.27. 12:16) Iskolakezdési előkészületek
  • Cigiző: www.periodicvideos.com/ (2008.07.21. 15:29) Komoly változások!
  • Ányó: Szembesülök a helyzettel nap mint nap. Lányom 8 osztályosban hetedikes.Már emlegették 4-5 o.társán... (2008.01.17. 13:39) Iskolai oktatás
  • Utolsó 20

A mechanikus (memorizáló) tanulásról

2007.10.20. 17:26 :: tanulastanitas

Megjegyzed vagy megtanulod?
- Teljesen mindegy! - mondja a tanuló - így is, úgy is ugyanazt a jegyet kapom rá!...

És így megtanulják minta alapján, mechanikusan megoldani a feladatokat, de nem értik a lényeget...
Egy idő után elfelejtik, és ha újra találkoznak vele, fogalmuk sincs, miről van szó, mert sohasem értették....
 

Teljesen mindegy - mondja a tanár - felelt (megírta a dolgozatot), és így már értékelhető...
És mindenki tévúton jár!

Elmagyarázom egy példán: általános iskola 3. osztályában helyettesítettem matekot, amikor végeztünk a törzsanyaggal, egyre nehezebb, gondolkodásra késztetőbb feladatokat adtam a gyerekeknek: ahogyan ez logikus is, egyre kevesebb tanuló tudta követni...
De maradt négy-öt, aki végig...
Az egyikről kiderült, hogy 1. osztály óta 3-asa van matekból! Ő is, a tanító nénije is meg voltak arról győződve, hogy ő közepes matekos!
No comment! Ezért (is) tartom rossznak a magyar oktatási rendszert!

  • Senkit sem a tudás, a tehetség felfedezése érdekel, a teljesítmény számít...
  • Teljesen mindegy, hogy egy tehetséges gyerek, nem tanulva semmit produkálja, vagy egy közepes képességű, nagy erőfeszítés árán, fő az értékelés:

    3-as!


  • Szerintem középiskolában még nem az ismeretanyag átadása, és annak visszaadásának értékelése a cél, hanem egy adott terület gondolkodásmódjának megismertetése, a tanulók képességeinek felmérése, és a megfelelő területre irányítása!
  • Sok kolléga idejének és energiájának nagy részét arra fordítja, hogy eldöntse, megbukik-e valaki, 2-es vagy 3-as legyen, és nem akarják elfogadni, hogy azt, amit meg sem tanul valaki, fél év múlva úgyis elfelejti, innen kezdve nincs jelentősége, hogy kettese vagy hármasa volt-e a bizonyítványban...
    Viszont az, aki tehetséges, emiatt kevesebb figyelmet kapott, unatkozott, elkedvetlenedett!...
  • Sok  diák  rengeteg időt és  energiát pazarol arra, hogy  megfeleljen  olyan területeken is , amelyek nem érdeklik, nincs hozzájuk tehetsége, ahelyett, hogy sokkal többet foglalkozhatna azokkal a területekkel, amelyek érdeklik, amelyekhez van tehetsége!...

 

Fedezzük fel, kedves kollégák, melyik gyerek milyen területen tehetséges, és irányítsuk őket arrafelé, terheljük őket ezen a területen, és csökkentsük terheiket a mindenki (tanár, tanuló, szülő) számára kedvezőtlen területeken...
Beszéljünk ezekről a dolgokról többet, hogy tisztábban láthassunk!...

Tanulja (és ne csak megjegyezze, memorizálja, hogy utána elfelejthesse) mindenki nagyobb mértékben azt, amit szeret, amihez megvannak a képességei!

Neked mi a véleményed?

3 komment

Címkék: tanulás motiváció képesség tehetség értékeklés mechanikus tanulás képesség fejlesztés tehetség gondozás

A bejegyzés trackback címe:

https://tanulastanitas.blog.hu/api/trackback/id/tr79202214

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ingatlanprofi · www.lakasvasarlas.blog.hu 2007.11.20. 20:57:43

Éppen ezért örültem, amikor alsó tagozatban eltörölték az osztályzatokat.
Mekkora kárt tud okozni egy 8 éves gyerekben egy kettes leminősítés, mennyi munkámba telt, míg a negatív hatását ellensúlyozni tudtam!
De tényleg kevés gyerek gondolkozik logikusan: amikor még tanítottam (jó régen), vettem szöveges feladat meséket és minden matekórán megoldottunk párat. Egyre jobbak lettek benne.
Lehet, még most is kapható ilyesmi, szülőknek megéri. Meg a Seherezádé rejtélyei - logikoktél- agytorna.

Norcsa 2007.11.30. 20:55:29

Igen, amiről írtál a teljesítmény számít és főleg a pillanatnyi teljesítmény. Most így teljesítettél és kész vége. Ez nagyon szomorú.

emgé 2007.12.05. 08:53:01

Szerintem önmagában nincs baj azzal, hogy teljesíteni kell. Mindenhol azt kell. Szerintem jó az a gondolkodás, aki ugyanarra a teljesítményre egy jó tanulónál tud 2-est és egy rossznál 4-est is adni. A baj ott van, hogy a tanár sintérnek érzi magát, és torolni akar. Hol van az a szemlélet, hogy "azért értékelek, mert kíváncsi vagyok arra, hogy mit kell még fejleszteni"? Nem kell alsóba szerintem se a jegy... Később meg ha a tanár úgy csinálja, akkor önmagában nem lesz nagy súlya a jegynek. A szóbeli visszajelzéseinek annál inkább! Így akkor ki is lehet kerülni az 5 kategóriába való sorolást. Elhagyno még biztosan nem kéne.
süti beállítások módosítása